1
Dec

Trzecia edycja European VR/AR Congress

Rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, możliwości i sposoby wykorzystania VR i AR w medycynie, architekturze i biznesie, a także przyszłość tych technologii – to tematy, które zdominowały trzecią edycję European VR/AR Congress. Dwa dni Kongresu zgromadziły w Centrum Nauki Kopernik ponad 300 ekspertów i pasjonatów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, którzy zgodnie podkreślali: to nasza przyszłość.

Jak za pomocą VR/AR szkolić chirurgów albo pracowników budowy? Czy VR może uleczyć zeza i znacząco wpłynąć na życie seniorów? Co zrobić, aby na nowo odbudować zaufanie odbiorców mediów oraz zarobić na wykorzystaniu technologii VR i AR – odpowiedzi na te pytania można szukali uczestnicy kongresu.

Pierwszy dzień konferencji otwarty został blokiem mediowym. Grzegorz Piechota, naukowiec Uniwersytetu w Oksfordzie i Harvardzkiej Szkoły Biznesu i Louis Jebb, założyciel brytyjskiego startupu Immersiv.ly, tworzącego treści dziennikarskie w wirtualnej rzeczywistości opowiadali o tym, jak walczyć o rynek z pomocą produktów i usług opartych o technologie VR i AR. Zdaniem Piechoty, za zmiany na rynku odpowiadają konsumenci, a nie startupy czy technologie, dlatego nadrzędnym celem biznesu powinno być „tworzenie konsumenta” poprzez pokazywanie mu jego potrzeb. Podobny wniosek wyciągnął Jebb, według którego „następnym krokiem w rozwoju będzie trafianie w potrzeby emocjonalne odbiorców. Tutaj z pomocą przychodzą treści dystrybuowane z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości”.

Pierwszego dnia wyjątkowo licznie reprezentowany był blok o tematyce medycznej. Eksperci opowiadali o wykorzystaniu VR i AR w szkoleniu chirurgów, wspomaganiu operacji kardiochirurgicznych i plastycznych oraz leczeniu zeza. Marcin Czub z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego tłumaczył z kolei, w jaki sposób VR może przyczynić się do aktywizacji i ułatwienia życia seniorów.

Jakub Matyka ze studia Melt i Jacek Stefanowicz z agencji VML Poland przedstawili case study jednego z największych polskich sukcesów marketingowych roku – projektu Samsung presents “The Missed Spaceflight”. Jest to kampania, w której doświadczenie VR nie tylko reklamowało nowy sprzęt Samsunga, ale także „wystąpiło” w reklamie o spełnianiu marzeń.

Ciekawym punktem konferencji był Ring AR vs VR, czyli merytoryczna dyskusja na temat wyższości każdej z technologii, przeprowadzona w formie walki na argumenty. Tomasz Kopczuk (SwingDev) po stronie VR i Piotr Baczyński (Immersion), jako reprezentant AR, przekonywali słuchaczy, dlaczego dana technologia ma większe szanse rynkowe. „Będąc developerem warto w tej sytuacji zastanowić się nad zasięgiem: kilkaset tysięcy czy miliardy urządzeń? Oto przewaga AR nad VR” – mówił Baczyński. „VR umożliwia monetyzację dóbr nie tylko materialnych, ale i wirtualnych. Wyobraźmy sobie sprzedaż biletów VR transmisję z meczu, którą można sprzedawać nawet tysiąckrotnie” – argumentował z drugiej strony Kopczuk.

Piątkowy panel dyskusyjny European VR/AR Congress rozpoczęła prelekcja dr Brygidy Dzidek, zajmującej się rozwiązaniami haptycznymi w aplikacjach, których rynek szacowany aktualnie na 16 miliardów dolarów, wzrośnie do nawet 45 miliardów dolarów w 2022 roku. – Najważniejsze będzie danie poczucia obecności, czyli przeniesienie użytkownika w czasie i przestrzeni, w taki sposób, by był w stanie za to zapłacić – tak kreśliła przyszłość technologii VR i AR.

O wykorzystaniu VR i AR w branży budowlano-deweloperskiej opowiadały Anna TryfonBojarska i Weronika Kemmer ze firmy Skanska. Podkreślały, że chociaż wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jest trudne w tak konserwatywnej branży, to VR i AR jest w niej coraz szerzej wykorzystywany. Jakub Korczyński z Giant Lazer opowiadał natomiast o przykładach wykorzystania VR/AR w przemyśle: w trakcie inwentaryzacji, vision pickingu (odnajdywania produktów w magazynie) i raportowaniu wypadków.

Równolegle z konferencją miały miejsce warsztaty, m. in. z tworzenia materiałów video w 360 st. prowadzone przez Louisa Jebba – wieloletniego dziennikarza brytyjskiego dziennika „The Independent” oraz współautora sukcesu gazety „i”, który podczas pierwszego dnia opowiadał o szansie, jaką dla mediów są immersywne narracje, dające odbiorcom większe poczucie obecności w samej opowieści.

Nowością podczas trzeciej edycji kongresu był Startup Contest. Wzięło w nim udział 10 młodych firm, działających w sferze VR i AR. W czasie warsztatów uczyli się, jak przedstawić projekt potencjalnym inwestorom, aby zdobyć środki na jego realizację. 4 najlepiej ocenione startupy zaprezentowały swoje projekty przed jury i publicznością. Zwycięzcą została firma 1000 realities – studio zajmujące się real support – wsparciem dla pracowników przemysłowych w VR i AR. Nagrodą główną były zestawy LenovoAR Jedi Challenges oraz Lenovo VR Explorer.

W trakcie wieczoru networkingowego odbyła się premiera filmu dokumentalnego „Polska Rzeczywistość Wirtualna” – efekt prac Wojciecha Szczerby i Dawida Grzesika. O tym, jakie jest naprawdę VR opowiadają w obrazie eksperci z branży marketingu, biznesu i rozrywki, twórcy treści, obserwatorzy postępu technologicznego, inwestorzy oraz przedsiębiorcy – ci, którzy już teraz z sukcesem wykorzystują VR w swojej pracy, modelu biznesowym oraz w życiu towarzyskim.

Jednak VR i AR to nie tylko przemysł i nauka, ale także rozrywka. Nie zabrakło jej w drugiej części kongresu, tj. VR/AR expo. Uczestnicy mogli wcielić się w bohaterów Gwiezdnych Wojen podczas Star Wars Jedi Challenge, a także poczuć się jak kierowca rajdowy w grze Gran Turismo od Sony.

Można tam także było zapoznać się z biznesowymi zastosowaniami VR i AR. Jak choćby na stoisku studia Pictureworks prezentującego swój nowy projekt AR pozwalający odtworzyć na prawdziwej makiecie, wirtualne rekonstrukcje warszawskich budynków, które znikły z mapy stolicy. Innym ciekawym przykładem było stoisko katowickiego startupu Spectra Games, na którym można było przy pomocy HoloLens naprawić motocykl.

– Jesteśmy miejscem, gdzie świat technologii spotyka świat biznesu. Ten pierwszy inspiruje ten drugi, ten drugi inwestuje w ten pierwszy – podsumowywał wydarzenie Piotr Graszek, dyrektor wykonawczy Kongresu.

Marek Miller